Pozycjonowanie naturalne
Pozycjonowanie naturalne (zwane również organicznym) to podnoszenie pozycji danej strony WWW na wybrane frazy kluczowe w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie organiczne w GOOGLE jest aktualnie jednym z najskuteczniejszych sposobów promocji strony WWW w Internecie.
Nasi klienci zadają nam wiele pytań na temat pozycjonowania naturalnego. Poniżej publikujemy niektóre z nich, razem z odpowiedziami naszych ekspertów od pozycjonowania naturalnego.
Pytanie 1.
Co zrobić, aby moja strona wyświetlała się jako pierwsza w wynikach naturalnych GOOGLE, ile to kosztuje i jak szybko trafię na pierwsze miejsce?
Przede wszystkim należy wybrać od 3 do 5 najważniejszych dla firmy i branży słów kluczowych, na które chcemy, aby nasza strona się pozycjonowała i zlecić pozycjonowanie strony specjalistom od pozycjonowania naturalnego.
Na efekty pozycjonowania trzeba czekać kilka miesięcy: 4-5 miesięcy na miejsca w „pierwszej dziesiątce”, a 6-8 miesięcy na trzy pierwsze pozycje w wynikach naturalnych GOOGLE. Wszystko zależy od reakcji wyszukiwarki, niektóre słowa kluczowe mogą szybciej osiągnąć wysokie pozycje, a inne później.
Jeśli chodzi o cenę pozycjonowania naturalnego to model rozliczenia jest różny, ale najczęściej stosowany jest model rozliczania za efekty pozycjonowania. W takim modelu płatne jest każde słowo kluczowe, jakie zostało wybrane do pozycjonowania, a jego cena zależy od średniej, miesięcznej pozycji, jaką strona uzyska na dane hasło kluczowe.
Na przykład nasza agencja pobiera opłatę w wysokości od 100 do 350 zł za jedno hasło kluczowe, jeśli w danym miesiącu osiągnie ono miejsca od 1 do 10 w wynikach naturalnych GOOGLE. Jeśli wybrane słowo kluczowe osiągnie w danym miesiącu pozycje niższe niż 10 (co ma miejsce na początku pozycjonowania, gdy strona nie osiąga jeszcze wysokich pozycji) wówczas nie pobieramy opłaty za pozycjonowanie danej frazy.
Pytanie 2:
Ponad rok temu zleciłam pozycjonowanie mojej strony firmie specjalistycznej i po roku działań efekty są takie, że moja strona jest dopiero na miejscu 20, płacę za to firmie co miesiąc 50 zł, ale moja strona od kilku miesięcy jest cały czas tak nisko w wynikach. Co mam zrobić?
Jeśli pozycjonowaniem zajmuje się doświadczona i skuteczna agencja reklamowa lub specjalista od pozycjonowania naturalnego to efekty działań powinny być widoczne po 6, maksymalnie 8 miesiącach. Jeśli po 12 miesiącach strona nie osiąga nawet 10 miejsca w wynikach naturalnych GOOGLE to należy zmienić firmę pozycjonującą na bardziej skuteczną.
Pytanie 3:
Interesują nas tylko pozycje 1-4, chcemy je osiągnąć jak najszybciej, w ciągu maksymalnie 1-2 miesięcy, da się tak zrobić? Jeśli wymaga to dodatkowych nakładów finansowych to zapłacimy.
Tak jak wspominałam na początku, model rozliczania za efekty zakłada, że płatność za pozycjonowanie ma miejsce w momencie, gdy wybrane słowa kluczowe osiągają w danym miesiącu pozycje 1-3, 4-7 lub 8-10. Nie można (przynajmniej w naszej agencji) rozliczać się tylko za pozycje 1-4, ponieważ najniższy płatny przedział pozycji to 8-10. Oczywiście pozycje 1-3 są celem, do którego dążymy, ale to jest cel na dłuższy okres stałych działań.
W pozycjonowaniu naturalnym nie można wywierać presji natychmiastowego wyniku, ponieważ efekt może być odwrotny i na przykład strona na jakiś czas zniknie zupełnie z wyników wyszukiwania. Szybki efekt można osiągnąć poprzez pozycjonowanie w linkach sponsorowanych GOOGLE AdWords, natomiast pozycjonowanie naturalne musi być prowadzone nieagresywnie, w sposób spokojny i bezpieczny. Nie pomoże tu większy budżet, bo to nic nie przyspieszy, czasu potrzebnego na osiągnięcie efektów skrócić się nie da. Zawsze jest on możliwie najkrótszy przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa działań.
Oczywiście nam, jako agencji reklamowej również zależy na tym, aby pozycjonowana przez nas strona WWW wyświetlała się jak najwyżej, ponieważ płatność za pozycje 1-3 jest wyższa niż płatność za pozycje 8-10
Pytanie 4:
Pół roku temu rozwiązaliśmy współpracę z firmą pozycjonującą nasz serwis WWW, ale na niektóre hasła nadal jesteśmy wysoko w wynikach wyszukiwania. Jeśli zlecimy teraz Waszej agencji pozycjonowanie naszej strony to czy nie spadniemy z wysokich pozycji, które mamy teraz i czy przy najbliższym rozliczeniu wystawicie fakturę za te frazy, które już teraz są wysoko w wynikach GOOGLE?
W przypadku już wcześniej pozycjonowanej domeny istnieje ryzyko, że mogą nastąpić okresowe spadki niektórych słów kluczowych. Będziemy robić wszystko, by w bezpieczny sposób zostały osiągnięte jak najlepsze pozycje na wszystkie hasła, a potem będziemy je utrzymywać na wysokich pozycjach. Jednak wiele sytuacji jest nie do przewidzenia i to wszystko wyjdzie w praktyce.
Jeśli chodzi o fakturę to będzie ona dotyczyła pełnego miesiąca i będzie uzależniona od wyników, jakie osiągną słowa kluczowe w pierwszym miesiącu pozycjonowania. Niektóre słowa kluczowe mogą utrzymać swoją wysoką pozycję, a inne pospadać. Te które będą wysoko będziemy „wspierać”, aby nadal utrzymywały swoją wysoką pozycję, a te które spadną będziemy „podnosić” co przekłada się bezpośrednio na koszty i będzie uwzględnione w fakturze.
Pytanie 5:
Załóżmy, że pozycjonuję mój serwis na słowo „optyk”. Co będzie jak ktoś wpisze np.: „optyk świdnica” lub „optyk w świdnicy” ?
To są zupełnie różne frazy kluczowe. To jest trochę tak jak w dopasowaniu dokładnym w AdWords. Pozycjonując hasło „optyk” podnosimy docelowo pozycję strony na to słowo. Frazy utworzone z tym słowem to już coś innego i zwykle wymagają osobnego pozycjonowania. Jednak jeśli konkurencja nie jest duża to dzięki pozycjonowaniu na słowo będące składową frazy oraz dzięki odpowiedniej optymalizacji treści strony może zdarzyć się tak, że strona na taką frazę będzie się dobrze pozycjonowała (bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów). To zależy przede wszystkim od konkurencji i treści danej podstrony.
W tym przypadku możemy zacząć pozycjonować serwis najpierw na hasło „optyk” i zobaczyć jak to będzie wyglądało w praktyce. Możliwe, że strona osiągnie wyższe pozycje także na frazę „optyk świdnica” i „optyk w świdnicy”. Jeśli nie, wówczas trzeba będzie rozważyć dodatkowe „wzmocnienie” już na konkretnie taką frazę (co jednak już będzie wiązać się z kosztami).
Pytanie 6:
Jaka jest różnica między pozycjonowaniem słowa wrocław i wroclaw (bez polskich znaków)?
Co do wersji bez polskich znaków i z polskimi znakami to teoretycznie są to dwie różne frazy. Ale bardzo często jest tak, że jeśli nie ma dużej konkurencji to wystarczy pozycjonować wersję np. z polskimi znakami a ta druga pojawi się także na zbliżonych pozycjach. Dzięki temu nie trzeba dodatkowo płacić za frazę bez polskich znaków, a efekt jest.
W przypadku pewnych haseł (np. „suknie ślubne” i „suknie slubne”) niestety trzeba niezależnie pozycjonować obie wersje i to się wiąże z kosztami.
Nasza rada jest taka, aby najpierw zacząć pozycjonować frazę „optyk wrocław” i jak strona zacznie pojawiać się gdzieś w okolicach pozycji 1-10 wówczas należy sprawdzić co się dzieje z frazą bez polskich znaków. I wtedy będzie dobry moment na podjęcie decyzji o ewentualnym zleceniu pozycjonowania frazy „optyk wroclaw”.
Pytanie 7:
Czy mam zlecić pozycjonowanie słowa: „optyk” (z małej litery) czy „Optyk” (z dużej litery)? I czy jest jakaś różnica ?
Nie ma różnicy. Większość użytkowników internetu wpisuje w wyszukiwarce słowa z małej litery, ale przy pozycjonowaniu tych słów nie robi się rozdzielania na dużą i małą literę. Można więc zlecić pozycjonowanie słowa „optyk” z małej litery, a pozycjonowane będzie też słowo „Optyk” z dużej litery.